דימוי עצמי

מה הן התכונות האישיות הבולטות שלך? איך היה מתאר אותך החבר הכי טוב שלך? מה חושבים עליך חברים מהלימודים והעבודה? איזה תפקיד אתה ממלא במשפחתך? שאלות אלו ורבות אחרות מרכיבות אספקטים שונים של הדימוי העצמי- האופן בו אנו תופסים את עצמנו- אשר משפיע על היבטים רבים של הערכתנו העצמית, התנהגותנו ורגשותינו.

דימוי עצמי הינו מכלול תכונות ודימויים לפיהם האדם תופס את עצמו. בספרות המקצועית מקובל לתאר את הדימוי העצמי כמתבסס על חמישה היבטים מרכזיים:

דימוי אישי- האופן בו תופס אדם את תכונותיו האישיותיות (קמצן, טוב לב, אינטליגנט).

דימוי גופני- האופן בו תופס האדם את גופו, מצבו הבריאותי והופעתו החיצונית.

דימוי מוסרי- המידה בו תופס הפרט את התנהגותו ומוסריותו ביחס לנורמה החברתית.

דימוי משפחתי- האופן בו תופס האדם את מיקומו במשפחתו ואת יחס המשפחה אליו.

דימוי חברתי- האופן בו הפרט תופס את עצמו ביחסים בין אישיים וחברתיים (שתלטן, דומיננטי, אאוט-סיידר).

דימוי עצמי כולל מגוון גדול של היבטים ותחומי חיים. דימויינו העצמי מתפתח החל מיום היוולדנו ומושפע משלושה היבטים מרכזיים:

חוויות והתנסויות: החוויות שאנו צוברים ולוקחים בהן חלק החל מגילאי הינקות מעצבות את האופן בו אנו תופסים את עצמנו ואת יכולותינו (חברתי-לימודי-תעסוקתי)

אינטראקציות בין אישיות: מיום לידתנו אנו מצויים באינטראקציות בין אישיות החל מאינטראקציה עם משפחתנו המצומצמת ועד לאינטראקציה חברתית מחצה לה.

תרבות וחברה: התרבות וההחברה אליהן אנו משתייכים משפיעות אף הן על דימויינו העצמי- אנו משווים עצמנו לנורמות החברתיות, מציבים לעצמנו מטרות בהתאם להן וכן הלאה.

לעיתים קרובות קיים פער בין מה שהאדם מעריך ורואה עצמו לבין מה שהסביבה רואה אותו. התנהלותו של אדם אכן תהיה מושפעת מהדימוי העצמי שלו, אך במעגל קסמים, התנהלותו של האדם תהיה מושפעת גם ממה שהסביבה החברתית אישית חושבת עליו.

כיצד טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע לך בהתמודדות עם דימוי עצמי וחיזוקו? 

טיפול קוניטיבי התנהגותי תומך בתהליך תפיסת המציאות של האדם כפי שהיא ושינוי משמעותי בחיים תוך שינוי מחשבתי, עבודה על עיוותי חשיבה, "שבירת" נוסחאות שעל פיהם אנו חיים כגלגל הולך ושוב. התהליך הטיפול בקליניקה יהיה מבוסס על עבודה בכל חמשת תחומי העקרונות המחזקים של הדימוי העצמי, החל מהתנסויות בשטח ועד לכדי שינוי התפיסה שלהם, כפי שהתרחשו בעיני המתבונן.

אחד מעקרונות העבודה יהיו על מציאת הכוחות האישיים של המטופל/ת, תחזוקם האישי והשמתם כגורם מרכזי באיך כל אחד ואחת מכם חושב ומאמין על עצמו, תוך כדי שינוי המקומות בהם התחושה היא לא שלמה.

למידע נוסף על טיפול קוגניטיבי התנהגותי וכיצד הוא יכול לסייע לך בחיזוק דימוי עצמי, לחצ/י כאן

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לקביעת פגישה ו/או התייעצות, מלאו את הטופס ואחזור אליכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *