ביטחון עצמי נמוך

אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך, לא יאמינו ביכולות שלהם, לא ייקחו סיכונים, יעדיפו לשמר את הקיים ולא לפרוץ החוצה, יסיימו משימות בעבודה שאינה מיטבית וישימו לב לכל המתרחש. התנהגויות אלו רק מזינות יותר ויותר את הביטחון, או לכאורה, חוסר ההצלחה של האדם, כך שהן מספקות לו סיבות טובות מדוע להמשיך להתנהל בצורה זו. עולה כאן השאלה מה קדם למה, האם חוסר הצלחה מוביל לדפוסים מקובעים, או חוסר אמונה מוביל לחוסר הצלחה. אני רואה במעגל הקסם הזה כאחד מוביל לשני. ללא הפרדה וללא סימני דרך.

ביטחון עצמי נמוך ממלא לעיתים קרובות תפקיד משמעותי בהתפתחות קשיי חרדה ו/או דיכאון.

מאוד קשה לגייס את האומץ והאנרגיה להצלחה אם את/ה משוכנעים שאין לך את מה שצריך כדי להצליח. חוסר האמון שלנו ביכולותינו מתחזק ובמקביל חוסר הצלחתנו ממשיך.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי במצב של ביטחון עצמי נמוך, כרוך בשילוב של שינוי דפוסי חשיבה לא תפקודיים, ושינוי דפוסי התנהגות לא יעילים. אלו משאירים את המצב כפי שהוא, ללא יכולת תנועה לכדי הצלחות. על ידי שינוי מרכיבי המפתח בחוסר ביטחון, מחשבות שמביסות את עצמם והתנהגות לא יעילה, אנו נאפשר את קיצור מעגל הביטחון הלקוי על ידי למידת דפוס מחשבה והתנהגות אחרים. המטרה-  המטופל יחשוב ויתנהג כאדם בטוח בעצמו, ביכולותיו ובסיבות לאי הצלחתו באירועים מסוימים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לטיפול בחוסר ביטחון עשוי לכלול את ההתערבויות הבאות:

ארגון מחדש קוגניטיבי: ארגון קוגנטיבי מחדש. נעבוד על זיהוי דפוסי חשיבה שאינם מועילים, או הנחות לא נכונות, נלמד דרכי חשיבה חדשות ומועילות יותר על מצבים קשים. נלמד על הנחות אוטומטיות של חוסר יכולת או לגבי שיקול דעת המטופל ונעזור בשימוש של מחשבות מקדמות עשיה המועילות ומציאותיות יותר בסיטואציות יומיומיות..

פתרון בעיות: טיפול בפתרון בעיות מסייע לאנשים לקחת תפקיד פעיל יותר בפתרון בעיות באופן יזום, במקום להרגיש  כקורבן בסיטואציה, למצוא את המקום בו יש למטופל אפשרות לשינוי.

חשיפה שיטתית: הימנעות ממצבים שאנו חוששים מהם מונעת מאתנו להעריך מציאותית אם הם גרועים כפי שאנו מניחים מראש. על ידי חשיפת עצמנו למצבים המנעותיים, אנו לומדים שהם אינם גרועים כפי שהנחנו  והחרדה שלנו הולכת ופוחתת. חשיפה מחוסר אמון כוללת בדרך כלל תכנון פעילויות שאיננו בטוחים בהן, כמו למשל לדבר בפגישה, ולעשות זאת שוב ושוב, להשתמש בטכניקות התמודדות כדי להפוך את השליטה והמיומנות בסיטואציה לגבוהה יותר.

למידע נוסף על טיפול קוגניטיבי התנהגותי וכיצד הוא יכול לסייע לך בחיזוק הבטחון העצמי, לחצ/י כאן

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לקביעת פגישה ו/או התייעצות, מלאו את הטופס ואחזור אליכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *